Czym jest opłata półkowa?
„Opłata półkowa” nazywana także „opłatą za wejście do sklepu” to nielegalnie pobierana przez sieci handlowe (zwłaszcza wielkopowierzchniowe) od dostawców opłata w zamian za wprowadzenie ich produktów do sprzedaży.
Działanie to narusza interesy dostawcy utrudniając mu dostęp do rynku i w świetle prawa jest to czyn niedozwolony.
Taki zakaz wprowadza art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który mówi, że zakazane jest pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży.
Jak sieci handlowe ukrywają opłaty półkowe?
Sieci handlowe w umowach z dostawcami na różne sposoby obchodzą zakaz stosowania opłat półkowych. Zazwyczaj umowa zawarta pomiędzy dostawcą produktów a siecią handlową nie zawiera wprost postanowienia o dodatkowych opłatach pobieranych za umieszczenie produktów w swojej ofercie, ale przybiera inną formę.
Dodatkowe opłaty, jakie najczęściej pobierają super i hipermarkety figurują m.in. jako:
- opłata marketingowa
- opłata merchandisingowa
- opłata promocyjna
- opłata za reklamę
- opłata za usługi logistyczne
- opłata za usługi doradcze
- premia od obrotu
Są to opłaty „ukryte”, które zazwyczaj nie mają nic wspólnego z prawdą.
Należy zaznaczyć, że sieć handlowa z chwilą otrzymania od sprzedawcy produktów, staje się ich właścicielem i to w jej interesie są wszelkie działania reklamowe i marketingowe. Przedsiębiorca nie ma już bezpośredniego interesu w tym, aby przekazane produkty promować w sklepie, dlatego też pobieranie powyższych opłat są nieuzasadnione i skrywają prawdziwy charakter „opłaty półkowej”.
Opłaty półkowe – kiedy można dochodzić ich zwrotu?
Czy dodatkowe koszty wejścia na rynek można odzyskać, to pytanie, które nurtuje wielu polskich przedsiębiorców. Odpowiedź jest jedna – dostawca, który zgodnie z żądaniami sklepu uiścił opłatę półkową, może domagać się zwrotu pieniędzy na podstawie przepisów kodeksu cywilnego.
Należy zaznaczyć, że do podstawowych obowiązków, które wynikających z umowy sprzedaży wg. art. 535 k.c. należy:
po stronie sprzedawcy – przeniesienie własności i wydanie towaru
po stronie kupującego, w tym wypadku sieci handlowej – zapłata oraz odbiór towaru
Wszystkie dodatkowe świadczenia czyli tzw. „usługi dodatkowe” są dozwolone, niemniej jednak powinny być faktyczne wykonywane.
W przypadku jeśli sieć handlowa nie realizuje działań, za które obciąża dostawcę, wówczas nie występuje tzw. świadczenie ekwiwalentne ze strony sieci w zamian za pobraną opłatę.
Mówimy wtedy o nielegalności opłat i może to stanowić podstawę do traktowania ich jako „opłaty półkowe”.
Wykazanie przez sprzedawcę, iż pobierane opłaty są niedozwolone, daje możliwość wystąpienia z żądaniem ich zwrotu. Aktualnie w sądach powszechnych około 95% dostawców odzyskuje swoje należności.
Nasza kancelaria specjalizuję się w odzyskiwaniu tego typu należności.
Zapraszamy do kontaktu
Kancelaria Adwokacka Kuba Makoś